Budowa DPF i innych filtrów cząstek stałych takich jak FAP, GPF na pierwszy rzut oka wygląda trywialnie, lecz to tylko złudzenie. Co to jest DPF ? Zasada działania DPF.
W skrócie filtr cząstek stałych zbudowany jest z naprzemiennych kanałów dolotowych oraz wylotowych, których zadaniem jest wychwytywania szkodliwych cząstek stałych.
Emitowane cząstki stałe są często tak małe, że bez trudu przedostają się do naszego organizmu poprzez układ oddechowy, czy też krwionośny.
- PM 10 cząsteczki mniejsze niż 10 mikrometrów (< 10μm)
- PM 2.5 cząsteczki mniejsze niż 2.5 mikrometra (< 2.5 μm) -> cząsteczki przenikają do krwiobiegu powodując jego zaburzenia.
Poziom zapchania filtra cząstek stałych jest kontrolowany zazwyczaj przez czujnik różnicy ciśneń oraz komunikowany przez kontrolkę DPF.
Szczegółowa budowa filtra cząstek stałych DPF
Na pierwszy rzut oka filtr DPF przypomina zwykłą 'puszkę'. Niestety jest to złudzenie. Wewnątrz tej puszki, która jest tylko obudową filtra cząstek stałych znajdziemy monolit o skomplikowanej budowie.
Monolit DPF zbudowany jest z węglika krzemu (droższe wersje) lub kordierytu (zazwyczaj zamienniki, mniejsza temperatura topnienia). Na rynku istnieją również wkłady filtrów DPF zbudowane z metalu. Budowa wkładu DPF jest podobna do wkładów katalizatorów z tą różnicą, że w filtrach DPF kanały są rozlokowane naprzemiennie. Ścianki filtra DPF są porowate.
Cena filtra cząstek stałych jest wysoka ze względu na wykonanie powłoki katalitycznej kanałów. W celu wychwytywania szkodliwych substancji stosuje się drogie domieszkowane pierwiastki takie jak platyna, złoto.
Jest to powód, dla którego nie powinno się czyścić filtrów DPF domowymi sposobami lub na niecertyfikowanych maszynach. Niestety podczas takich zabiegów zazwyczaj powłoka katalityczna z DPF ulega całkowitemu uszkodzeniu (usunięcie pierwiastków platyny/złota żrącymi 'specyfikami'). Monolit takiego filtra DPF zazwyczaj ulega szybkiemu zniszczeniu lub nie odfiltrowywuje należycie cząstek stałych przez co nie spełnia norm emisji spalin.
Gdzie akumuluje się sadza i inne zanieczyszczenia w filtrach DPF ?
Filtr cząstek stałych jest zbudowany z naprzemiennych kanałów dolotowych i wylotowych. Spaliny wpadają do filtra cząstek stałych kanałami dolotowymi. Następnie dochodzi do odflitrowania cząstek stałych, sadzy, oleju, popiołu podczas przebjiania się spalin przez ścianki łączące kanały dolotowe z wylotowymi. Na konću przez kanały wylotowe wydostają się pozostałości.
Funkcje monolitu oraz powłoki katalitycznej filtra cząstek stałych
Monolit w filtrze DPF odpowiedzialny jest za filtrację penetracyjną. Cząstki stałe osadzają się w porach monolitu filtrów cząstek stałych. Wraz ze wzrostem ilości sadzy przepustowość porów maleje. Jakie są objawy zapchanego DPF'a ? W przypadku osiągnięcia wysokiego zapchania DPF zachęcamy do jego regeneracji. W naszym serwisie wyokonujemy czyszczenie DPF na profesjonalnej maszynie hydrodynamicznej w konkurencyjnej cenie.
Powłoka katalityczna stanowi podłoże dla metali szlachetnych typu platyna, złoto i zapobiega nieporządanym reakcją w układzie monolitu.
Izolacja monolitu DPF
Monolit filtra cząstek stałych jest odizolowany od obudowy DPF matą ceramiczną zapewniającą izolację termiczną oraz ochronę przed drganiami i wstrząsami pojazdu.