Zapchany DPF , usterka coraz częściej występująca z pojazdach .Podczas eksploatacji samochodu z wbudowanym filtrem cząstek stałych może dojść do zapchania DPF zanieczyszczeniami takimi jak sadza, popiół, olej. Objawy zazwyczaj nie są wyraźne, a ich bagatelizacja często skutkuje uszkodzeniem innych podzespołów auta lub samego filtra DPF.
W zależności od prawidłowego działania innych podzespołów takich jak silnik, turbosprężarka, wtryski, filtr egr, odma, świece do zapchania DPF może dojść wcześniej lub później.
Jakie są objawy zapchania filtra cząstek stałych DPF, FAP, GPF oraz katalizatorów SCR ?
Poniżej w zwięzły sposób postaramy się opisać typowe oznaki zatkanego filtra cząstek stałych. Jeżeli, któryś z objawów pasuje do zachowania twojego samochodu zapraszamy do kontaktu w celu diagnozy oraz ewentualnej regeneracji DPF profesjonalną metodą hydrodynamiczną.
1. Świecąca kontrolka DPF. Niestety zazwyczaj zapalona kontrolka DPF oznacza zapchanie filtra cząstek stałych w znacznym stopniu. Jedynym wyjściem w tej sytuacji jest wymiana filtra DPF na nowy lub regeneracja DPF. Koszt profesjonalnego czyszczenia DPF w naszym serwisie to zaledwie kilka % ceny nowego filtra cząstek stałych.
2. Wypalanie filtra cząstek stałych, częstsze niż standardowo dla danego modelu samochodu. Próba regeneracji przez wypalanie DPF automatycznie wysterowywana przez komputer/sterownik (regeneracja aktywna) samochodu. Temperatura we wnętrzu filtra DPF zwiększa się nawet do 650°C w przypadku regeneracji aktywnej filtra cząstek stałych.
Sygnalizacja wypalania DPF komunikatem. Nie w każdym aucie procedura wypalania filtra cząstek stałych jest sygnalizowana. Proces wypalania można rozpoznać poprzez nagłe zwiększenie obrotów na biegu jałowym, załączenie ogrzewania szyb, załączenie wentylatora w celu zwiększenia obciążenia silnika. Możemy zaobserwować również chwilowe zwiększone zużycia paliwa.
3. Spadek mocy auta. W przypadku zapchanego DPF, FAP, GPF oraz katalizatorów SCR zauważalny jest ewidentny spadek mocy samochodu. Zapchany DPF na krytycznym poziomie, może doprowadzić do przejścia w stan awaryjny i ograniczenia drastycznie mocy pojazdu.
4. Zwiększone zużycie paliwa.
5. Błędy podczas kontroli diagnostycznej wskazujące na problem z filtrem DPF. np:
P2463 Filtr cząstek stałych – zbyt duże nagromadzenie (błąd zapchania)
P2002 Filtr cząstek stałych – za mała skuteczność (błąd zapchania)
Zapchany DPF popiołem i możliwość jego oczyszczenia.
Podczas prawidłowego, bezawaryjnego użytkowania filtra DPF z czasem zapycha się on popiołem. Oznaki zatkanego filtra DPF popiołem zaczynają się pojawiać zazwyczaj przy przebiegu około 200 000 km w zależności od stylu jazdy oraz marki samochodu. Popiół jest efektem spalania oleju oraz w bardzo małych ilościach sadzy. Pochodzi on również z dodatków smarnych, pierwiastków śladowych w paliwie oraz zużycia silnika i produktów korozji. Stan zapchania DPF popiołem możemy ocenić podczas kontroli diagnostycznej.
Popiół topi się w wysokich temperaturach (w większości przypadków > 1200°C) do postaci żużlu. W filtrze DPF podczas wypalania DPF maksymalne temperatury dochodzą do 650°C, zatem nie ma możliwości stopienia popiołu podczas wypalania. Żużlu z pewnością w ten sposób również nie zdołamy usunąć z filtra.
Sposób na usunięcie popiołu jest tylko jeden. Należy zdemontować filtr cząstek stałych i poddać go regeneracji.
W naszym serwisie regenerujemy filtry cząstek stałych na najnowocześniejszej certyfikowanej maszynie z zużyciem tylko oryginalnych detergentów. Przywracamy 99% sprawności filtra. Regeneracja DPF odbywa się w bezpieczny sposób dla monolitu. Zapewniamy darmowy odbiór, dostawę oraz gwarancję w zamian za niską konkurencyjną cenę. Więcej o
sposobie czyszczenia DPF w naszym serwisie można przeczytaj tutaj.Zatkany DPF sadzą.
Sadza powstaje podczas niepełnego spalania paliwa. Zazwyczaj zapchanie sadzą oznacza inną awarię. Zapchanie sadzą po awarii w wielu przypadkach jest na tyle duże iz wymaga regeneracji DPF.
Zanieczyszczenia olejem silnikowym powstałe w wyniku nieszczelnego układu dolotowego ( np. awaria turbosprężarki ). Olej dostaje się do wkładu filtra cząstek stałych( monolitu ) gdzie ulega procesowi spiekania. Wydajność zapchanego filtra DPF olejem jest bardzo mała. W celu usunięcia awarii wymagane jest czyszczenie filtra cząstek stałych.