Regeneracja katalizatora czyszczenie

Zapchany katalizator to usterka, która dotyczy zarówno samochodów wyposażonych w silnik diesla napędzany olejem napędowym jak i silników benzynowych.  Regeneracja katalizatora, czyszczenie katalizatora czy zakup nowego ?

 

regeneracja katalizatora

Katalizator w samochodzie jak działa i jakie ma zadanie ?

Głównym zadaniem katalizatorów jest redukcja toksycznych składników spalin takich jak tlenki węgla, węglowodory HC poprzez procesy redukcji oraz utleniania. W procesach redukcji zmniejszana jest ilość tlenków azotu, zaś w procesach utleniania zmniejszana jest ilość tlenków węgla i węglowodorów HC.

Katalizator, który fachowo nazywany jest reaktorem, konwertorem katalitycznym lub dopalaczem z zewnątrz przypomina 'pogrubioną' rurę. Wewnątrz posiada wbudowany monolit pokryty warstwą aktywną składającą się z metali szlachetnych takich jak np. platyna, pallad. To dzięki tym pierwiastką może on spełniać swoje funkcje katalityczne. Monolit katalizatora od obudowy oddziela warstwa izolacyjna odporna na wysokie temperatury.

 

 

 

W starszych typach samochodów katalizator był umieszczany na rurze wydechowej pod podłogą auta. W nowszych modelach katalizatory są zazwyczaj montowane w kolektorze wydechowym. Wynika to z konieczności spełnienia ostrzejszych norm czystości spalin, które obowiązują nowsze pojazdy. Tak umiejscowiony katalizator szybciej się nagrzewa, dzięki czemu efektywniej działa. Katalizatory są montowane w samochodach wszystkich marek takich jak BMW, Audi, Ford, Mercedes, Opel, Renault, Peugeot, Citroen, Hyundai i innych.

 

Ze względu na zastosowany materiał do budowy wyróżniamy następujące typy katalizatorów (reaktorów katalitycznych):

  1. Katalizatory ceramiczne - blok katalizatora wykonany z ceramiki, która nagrzewa się wolniej od katalizatorów metalowych. Mniejsza odporność na uszkodzenia mechaniczne.
  2. Katalizatory metalowe - wytrzymała budowa bloku z wysoką odpornością mechaniczną oraz na skoki temperatury.

 

Typy katalizatora z podziałem ze względu na funkcjonalność:

  1. Katalizator redukujący - głównym jego zadaniem jest redukcja NOx tlenków azotu w spalinach. Popularnym przykładem jest katalizator SCR system selektywnej redukcji katalitycznej służący do zmiany cząstek tlenku azotu na wodę i azot. Do  katalizatora SCR wstrzykiwany jest specjalny mocznik zwany AdBlue. Reakcja chemiczna wewnątrz katalizatora pomiędzy cząsteczkami spalin, AdBlue i monlolitem SCR powoduje prawie całkowitą redukcję NOx. wspomniane NOX to tlenki azotu, które są szkodliwe.
  2. Katalizator utleniający - redukcja tlenków węgla i węglowodorów Co i HC w spalinach. Są one stosowane w silnikach diesla stosowanym. Przykładem katalizatora utleniającego jest np. katalizator oksydacyjny DOC.
  3. Katalizator trój-funkcyjny, spełniający jednoczenie funkcję utleniania Co i HC oraz redukcji tlenków azotu NOx. Stosowane w silnikach benzynowych.

 

Zapchany katalizator objawy

W zależności od stopnia zatkania, zapchany katalizator hamuje wylot spalin z silnika. Jeżeli reaktor katalityczny nie jest zapchany w znaczący sposób użytkownik pojazdu tego nie odczuwa. Dopiero w przypadku zapchania większej części katalizatora spadek mocy jest wyraźny. W skrajnych przypadkach katalizator może być zatkany do tego poziomu, że uruchomienie pojazdu nie jest możliwe. Objawy zapchanego katalizatora:

  • Wzrost zużycia paliwa
  • Spadek mocy auta
  • Nierówna praca silnika, drgania na biegu jałowym

 

Regeneracja katalizatora czy zakup nowego ? Co się bardziej opłaca

Cena nowego katalizatora waha się w zależności od zastosowanego materiału oraz producenta. Katalizatory proste zamienniki kupimy za około tysiąc złotych wzwyż. Niestety ich jakość nie zawsze ma wiele wspólnego z oryginałami. Za oryginalny katalizator w ASO możemy zapłacić już kilka tysięcy złotych.

Cena regeneracji katalizatora stanowi mały % ceny nowego oryginalnego katalizatora. Czyszczenie katalizatora z wykorzystaniem licencjonowanej maszyny i przebadanych laboratoryjnie środków zapewnia zachowanie funkcjonalności reaktora katalitycznego, która może zostać utracona w przypadku czyszczenia domowymi sposobami. Zazwyczaj katalizator po czyszczenie 'domowym' nadaje się na złom.

Czyszczenie katalizatora profesjonalną metodą hydrodynamiczną jest możliwe po uprzednim jego demontażu. Koszt demontażu według aktualnych cen rynkowych zaczyna się od 200 brutto i jest zależny od umiejscowienia w pojeździe. Często demontaż katalizatora z powodu umiejscowienia bez specjalistycznego sprzętu nie jest możliwy. Wtedy cena demontażu może być wyższa.