Kontrolka DPF

Kontrolka DPF świeci , dlaczego kontrolka filtra cząstek stałych jest taka ważna i o czym informuje ?

Niestety świecąca kontrolka DPF jest najczęstszym sygnałem świadczącym o zapchanym filtrze cząstek stałych DPF.
  • Czy świecąca kontrolka DPF oznacza konieczność wymiany filtra cząstek stałych ?
  • Czy może właśnie włączyło się jego wypalanie ?
  • Czy DPF jest zapchany ?
odpowiedzi poniżej...

Kontrolka DPF

Krótko co to jest DPF i kontrolka DPF

DPF (Diesel Particulate Filter) jest to filtr cząstek stałych z najbardziej zaawansowaną budową pośród wszystkich filtrów stosowanych w samochodach. Budowa DPF na pierwszy rzut oka nie jest skomplikowana, lecz tak jak zazwyczaj pozory mylą.
Do budowy monolitu filtra DPF zazwyczaj używa się węglika krzemu (droższe wersje) lub kordierytu (zazwyczaj zamienniki). Spotyka się również filtry zbudowane z metalu.

 

filtr dpf budowa

 

Wysoki koszt filtra DPF spowodowany jest zastosowaniem drogich materiałów takich jak platyna, złoto które są domieszkowane w celu wychwytywania cząstek stałych.
Dlatego też NIE POWINNO się czyścić filtrów DPF domowymi sposobami lub za pomocą niecertyfikowanych maszyn, które często usuwają domieszkowane materiały z filtra cząstek stałych powodując jego nieprawidłowe działanie lub całkowite uszkodzenie. Więcej o metodach regeneracji DPF tutaj.

 

DPF platyna

 

Kontrolka DPF świeci dlaczego ?

Nowoczesne samochody z silnikami Diesla oraz Benzynowymi (GPF) posiadają masę sensorów aby spełniać określone normy oraz zagwarantować komfort jazdy. Takie również czujniki zostały zamontowane w filtrach cząstek stałych.
- czujnik różnicy ciśnień DPF, zazwyczaj tensometryczne sensory porównujące ciśnienie przed i za filtrem.
- czujnik temperatury filtra cząstek stałych, kontrola temperatury spalin, sprawdzanie temperatury podczas wypalania. Zazwyczaj stosuje się od 1 do 4 czujników temperatury (standardowo 2 czujniki temperatury spalin).

 

Świecąca Kontrolka DPF symbolizuje zazwyczaj zbyt wysoką różnicę ciśnień w filtrze cząstek stałych. Oznacza to w 95% zapchany filtr DPF. O tym, jak rozpoznać zapchany DPF więcej tutaj.

 

czujnik dpf świeci

 

Świeci kontrolka DPF co robić ?

Dzięki sensorom sterownik może spróbować samoczynnie wykonać aktywne lub pasywne czyszczenie DPF bez ingerencji z zewnątrz. Sterownik profilaktycznie co jakiś czas wysterowuje wypalanie filtra cząstek, które niestety często już nie wystarcza (zazwyczaj co 300 - 1400 km w zależności od modelu oraz trybu jazdy). W przypadku kiedy filtr cząstek stałych jest coraz bardziej zapchany można zauważyć coraz częstsze wypalanie DPF.

 

DPF zapchany

 

Sposoby na usunięcie błędu DPF
Aby na stałe usunąć błąd związany z zapchanym DPF komunikowany przez świecącą kontrolkę DPF jak każdy się z pewnością domyśla musimy usunąć jego przyczynę. Sposobów ne regenerację filtra jest kilka. Niestety wiele z metod nie czyści filtra DPF'a doraźnie, leczy tylko maskuje jego zapchanie na krótki czas. Np. Wypalanie serwisowe usuwa tylko sadzę (nie zawsze w pełni), zaś popiół ciągle pozostaje w filtrze. Niestety częste wypalanie serwisowe, które zwiększa znacząco temperaturę filtra DPF może uszkodzić jego monolit.

 

Przykładowe zdjęcie uszkodzonego (przepalonego) monolitu od strony wylotowej, które prawdopodobnie powstało na skutek zbyt częstego wypalania serwisowego poniżej.

 

uszkodzony DPF

 

Naszym zdaniem aktualnie najlepszą metodą regeneracji DPF jest metoda hydrodynamiczna, którą stosujemy.
Przywraca ona do 99% sprawności filtra DPF bez rozcinania obudowy oraz naruszenia struktury monolitu.
W naszym serwisie regeneracja DPF odbywa się na profesjonalnej certyfikowanej maszynie hydrodynamicznej z przepływem turbulentnym. Stosujemy tylko i wyłącznie oryginalne detergenty do czyszczenia DPF przebadane laboratoryjnie.

Blog o motoryzacji i regeneracji DPF adrenalinemotorsport.pl.